Voor de expositie “Kunst bij de Kooi 2023” heb ik dit werk gecreëerd, waarin wol centraal staat. Het schaap diende als mijn inspiratiebron, maar dit keer wilde ik het niet letterlijk op een voetstuk plaatsen zoals bij mijn eerdere werk, “The Chicken Almost Ruled The World.” In plaats daarvan koos ik voor een abstractere benadering. Al snel kwam ik uit bij mijn vertrouwde cirkelvorm, hoewel ik deze nog niet eerder op textiel had toegepast.
Mijn intentie was om het schaap op een subtiele, bijna verborgen manier in het werk te laten terugkomen. Ik heb bewust gekozen voor de kleuren wit, grijs, en zwart, omdat deze voor mij nauw verbonden zijn met het schaap.
Wat dit werk bijzonder maakt, is mijn keuze om voor het eerst natvilten toe te passen. Natvilten is een ambachtelijke techniek waarbij losse wolvezels door middel van water, zeep en wrijving samenkomen tot een stevig geheel. Dit proces gaf het werk een extra laag en meer diepte, iets wat ik met enkel het stikken van cirkels of het aanbrengen van stof niet had kunnen bereiken.
Het maken van dit grote werk was een uitdagend en intensief proces, vooral het vinden van de juiste balans. Het is voor mij belangrijk dat het werk losjes tegen de wand hangt, als een ongespannen schilderij. Hierdoor kan het vrij bewegen met de luchtstromen, waardoor de cirkels voortdurend lijken te dansen en in beweging blijven, wat het werk een levendig en dynamisch karakter geeft.